AL Løvenstad Borettslag
  • Søk
  • Forsiden
  • Aktuelt
  • Rørfornying/rehabilitering
    • Fremdriftsplan
    • Beboermappe
  • Bedre bomiljø
    • Påmelding til urbant landbruk
  • For beboere
    • Avtaler
    • Blokktillitsvalgte
      • Rutine for de blokktillitsvalgte
    • Elbil- og hybridbil
    • Garasjer
    • Oppussing
    • Nøkler og skilt
    • Regler og retningslinjer
      • Beboers vedlikeholdsansvar
      • Hold av hund/katt
      • Utleie av leilighet
        • Bruksoverlating (framleie)
        • Korttidsutleie (Airbnb)
    • Selskapslokalet
    • Søppelhåndtering
    • Tv og bredbånd
      • Problemer med Telia
    • Vaskerier
  • Parkering
    • Parkeringsbestemmelser
    • Klage på ilagt kontrollavgift
  • Securitas-vekter
  • Vaktmester
    • Melding til vaktmester
  • Om oss
    • Åpent styrekontor
    • Kontakt oss
  • Q&A ved salg
Logo
  • Søk
  • Forsiden
  • Aktuelt
  • Rørfornying/rehabilitering
    • Fremdriftsplan
    • Beboermappe
  • Bedre bomiljø
    • Påmelding til urbant landbruk
  • For beboere
    • Avtaler
    • Blokktillitsvalgte
      • Rutine for de blokktillitsvalgte
    • Elbil- og hybridbil
    • Garasjer
    • Oppussing
    • Nøkler og skilt
    • Regler og retningslinjer
      • Beboers vedlikeholdsansvar
      • Hold av hund/katt
      • Utleie av leilighet
        • Bruksoverlating (framleie)
        • Korttidsutleie (Airbnb)
    • Selskapslokalet
    • Søppelhåndtering
    • Tv og bredbånd
      • Problemer med Telia
    • Vaskerier
  • Parkering
    • Parkeringsbestemmelser
    • Klage på ilagt kontrollavgift
  • Securitas-vekter
  • Vaktmester
    • Melding til vaktmester
  • Om oss
    • Åpent styrekontor
    • Kontakt oss
  • Q&A ved salg
  1. Hjem
  2. Rehabilitering av avløpsrør
  3. Beboermappe

Beboermappe

1. Prosjektinformasjon

TT-Teknikk har fått i oppdrag å gjennomføre komplett modernisering av røranlegg, baderom, kjøkken og WC i regi av borettslaget.

Prosjektet er delt inn i 5 faser:

Oppdraget har oppstart i Januar 2025 og varighet på 20 måneder. Arbeidene for de enkelte leilighetene vil vare i omtrent 1-2 uker. Dersom det oppstår uforutsette ting vil det kunne være behov for å jobbe lengre enn dette. Dere vil da få beskjed. Denne beboermappa inneholder viktig informasjon om hva som skal skje hos deg før og under arbeidene pågår. Ta vare på dette skrivet.


“Vi har stor forståelse for at det er en belastning for deg i den perioden vi jobber i hjemmet ditt. Vi streber etter å gjøre dette så smidig som mulig for deg!”


2. Hva er rørfornying?

Rørfornying er et samlebegrep for flere metoder for rehabilitering av vann- og avløpsrør helt uten eller med minimale inngrep i infrastruktur. Det vil si at vi kan rehabilitere rør uten å grave i vei og hager, eller uten å pigge opp gulv og rive vegger. Vi bruker eksisterende tilgangspunkter som utvendige kummer, stakekummer i gulv eller stakeluker på stammer, så lenge disse er
dimensjonert for arbeidet som skal utføres.

2.1 Hva blir gjort?

  • Arbeidet som gjøres omfatter både stammer, grenrør og bunnledninger.
  • Avløpsrørene skal fornyes fra og med stakeluke i kjellere og helt opp til takhatt.
  • Alle avløpsrør skal renses mekanisk og gjennomspyles.
  • Rørfornyingen skal også omfatte avløp til WC, sluk og kjøkkenavløp. Toalett og rør som er knyttet til dette vil bli demontert, og remontert etter ferdigstillelse.
  • De-/remontering av vannlås (rør under vask).
  • Avslutningsvis kjøres det en kamerakontroll av utført arbeid.

3. Før oppstart

Alle leiligheter er omfattet av vedlikeholdet av rørsystemet. Det er derfor viktig at alle sørger for at vi får tilgang til leilighetene, slik at vi får gjort jobben vår best mulig.

3.1 Generell informasjon

Vi vil foreta en befaring av bad/WC/avløp kjøkken i hver leilighet for å kartlegge tilstanden og planlegge arbeidet som skal gjøres.
Du vil få varsel om tidspunkt i god tid før vi kommer til deg.
Befaringene gjøres på dagtid og tar normalt 15-30 min. Husk rutiner for HMS, se pkt. 2 i dette skrivet.

3.2 Lås/Nøkler

Vi trenger en nøkkel/kode til leiligheten i perioden vi skal jobbe der. Nøkkelen/koden overleveres på forbefaringen.
Nøkkelen leveres tilbake når arbeidet er ferdig i din blokk.
Tilgang til boder på loft og/eller kjeller håndteres i henhold til egen rutine som avklares med styret.

3.3 Rydding

Det må være tilkomst til avløpsrør på kjøkken og bad (wc), samt sluk og boder.
Kjøkkenskapet under vasken må tømmes og det må være fri tilgang til avløp og sluk på bad/WC.
Verdigjenstander bes om å dekkes til av hensyn til arbeidene som skal foregå.

Vi forlater leiligheten / hjemmet i den stand den var når vi startet arbeidene i den.

Hva må jeg som beboer forberede før forbefaring?
  1. Rydde slik at avløp og sluk på kjøkken/bad/WC er lett tilgjengelig.
  2. Ha ekstranøkkel klar, uten merking

4. Gjennomføring

Den aktuelle arbeidsperioden for din leilighet vil komme frem av fremdriftsplanen. Planen er tilgjengelig på oppslagstavler, borettslag sin interne kommunikasjonssider og eventuelt beboermappe om denne er klar.

Hva må jeg som beboer forberede før oppstart fase 1?
  1. Rydde for tilkomst rundt vannlåser, wc, sluk og synlige avløpsstammer.
  2. Dekke til verdigjenstander / evt fjerne dem om de er vanskelige å rengjøre (støv kan forekomme).

4.1 Arbeidstid i leilighetene

  • Beregnet arbeidstid i din leilighet er 1-2 uker.
  • Arbeidstiden er fra mandag 08.00 til fredag 17.00, og vann og avløp er da stengt. Selv om vi ikke er til stede i din leilighet kan installasjoner i dine rør bli utført med robot.

Rør av spesielt dårlig kvalitet, eller andre utfordringer kan gi lengre produksjonstid og ekstra belastning for beboere. Dersom dette oppstår, vil vi varsle deg. Ber om forståelse for at noe støy kan forekomme.

4.2 Tilgang til vann og avløp

Tidspunkter for tilgang til vann og avløp. Nedenfor følger en prinsippskisse, men prosjektspesifikke avvik kan forekomme. Vi anbefaler å se fremdriftsplan samt varslinger.

Vann og avløp er stengt i 1-2 uker, i hele perioden fra mandag 08:00 frem til fredag kl 17:00. Du har tilgang til vann og avløp i helgen. I noen tilfeller kan det bli helt avstengt over helgen, dette vil bli varslet om. Det er viktig at du følger gitte varsler.

4.3 Midlertidig toalett og dusj

I kort avstand fra leilighetene vil det bli satt opp en brakke med tre rom: Med dusj + benk og toalett. Du vil få utlevert en kode til brakken i forkant. Det er viktig at alle beboere er flinke med å låse brakkene slik at dette ikke blir et oppholdssted for andre enn beboerne. Foreldre må passe på at barna ikke bruker brakkene som lekeplass. Beboere som ikke kan benytte dusj-/toalettbrakke pga. spesielle behov, må kontakte hjemmetjenesten i kommunen. Dersom du har behov for portabelt toalett, kan du melde fra til styret.

5. Viktig informasjon

Alle beboere må til enhver tid å forholde seg til gitte varsler og retningslinjer, og hver beboer er ansvarlig for at barn og besøkende også følger disse.

  • Ved remontering av vannlås (rør under vask), kan det oppstå dråpelekkasje. Dette er normalt på nyinstallasjon og dette utbedres ved at du strammer til alle koblinger etter en tids bruk.
  • Eksisterende stoppekraner (på f.eks. WC) vil kunne skape små drypplekkasjer ved de- og remontering. Beboer må da påse at det settes noe under for evt. oppsamling av vann frem til stoppekranen blir byttet. Ved evt. større lekkasjer, må stoppekran byttes og beboer belastes kostnaden.
  • Når vanntilførsel åpnes igjen bør du la vannet renne en kort periode før bruk. Dersom du opplever dårlig vanntrykk etter påslag av vann kan det være et tips å rense sil i utløpet av blandebatteriet.

Vær spesielt oppmerksom på følgende punkter. Disse vil kunne ha økonomiske konsekvenser og du kan bli stilt ansvarlig av styret dersom du:

  • Bruker vann og avløp når arbeidene pågår.
  • Forhindrer tilkomst til leiligheten.
  • Ikke følger retningslinjene/varslinger.
  • Kobler fra strøm til aggregater og lignende.
  • Gjør hærverk på utstyr/installasjoner.
  • Er til hinder for arbeidene som skal utføres.
Viktig informasjon

Denne brosjyren inneholder viktig informasjon om prosjektet, men det blir også hengt opp informasjon i oppganger og på din ytterdør underveis.

6. Jeg lurer på noe, hvor henvender jeg meg?

Alle henvendelser knyttet til prosjektet:

Prosjektleder TT-Teknikk

Isak Bakken
+47 473 87 642
ib@tt-teknikk.no
Sentralbord TT-Teknikk: 02490

Ved henvendelser må du skrive navn på borettslag/sameie og leilighetsnummer i emnefeltet.

Kontaktperson for styret

Vibeke Maya Austria
+47 975 48 762
lovenstad@borimail.no

7. Eksempler på informasjon i et rørfornyingsprosjekt

Webredaktør: Tommy Pedersen
  • BORI BBL
  • Cookies og personvern
  • Admin
Hjemmeside fra Borettslag.net